Formule 1

Uitleg, overzicht en weetjes over de formule 1.

Formule 1 regels

De Formule 1 is de koningsklasse in de autosport. Er wordt jaarlijks op een verschillend aantal circuits gereden. De FIA (Fédération Internationale de l'Automobile) is verantwoordelijk voor het organiseren van het formule 1 kampioenschap. Het formule 1 seizoen belooft ook in 2021 weer een spectaculair seizoen te worden. Met Max Verstappen nog steeds in de Red Bull en met een nieuwe teamgenoot Sergio Perez naast zich.. Doordat, vanwege corono, de grand prox van Nederlnad in 20202 in Zandvoort niet is doorgegaan, zal dit spectakel hopelijk in 2021 wel van start gaan!

Er valt veel te vertellen over autosport, en formule 1 in het bijzonder. Formule 1 heeft een rijke historie en er zijn veel gerelateerde raceklassen die ermee te maken hebben, zoals andere formule wagens en bijvoorbeeld karts. Wij proberen op deze website een zo goed mogelijk en compact overzicht te geven van de regels, en een aantal zaken die je moet weten over de formule 1.


Gewijzigde regelementen F1

De formule 1 heeft jaarlijks vaak kleine wijzigingen in de regelemeneten. Een aantal opvallende, die je ook terug ziet in het huidige seizoen, zijn hieronder weegegeven:

Halo - De Halo, geintroduceerd in 2018, blijft ook dit jaar gewoon op de wagens als cockpitbescherming om ernstige (dodelijke) ongelukken te voorkomen. Ondanks de halo omstreden was, lijkt iedereen er prima mee om te kunnen gaan. De halo heeft inmidels ook al een aantal keren het nut bewezen. Onder anderen bij een zware crash van Romain Grosjean in 2020.

Kleuren van banden - De banden die gebruikt worden hebben verschillende compounds (samenstellingen) van hard tot zachter. De verschillende bandenkleuren die gebruikt worden zijn wit, geel en rood. Hierdoor is door de fans makkelijker te zien wie op harde , medium, of zachte banden rijdt. Wel is het zo dat binnen de kleuren bandenleverancier Pirelli daar wel verschillende hardheden in zal leveren. De zachte band op één circuit kan daardoor weer minder zacht zijn dan op een ander circuit.

23 races - De racekalender is in 2021 goed gevuld met maar liefst 23 races op het programma.

Vleugels - Bijna elk jaar zijn er weer detailregels om de maten van de vleugels bij te stellen. Het doel hierbij is meestal om inhalen makkelijker mogelijk te maken, en alsnog veel grip te kunnen behouden. Dit jaar zijn bijvoorbeeld aanpassingen aan de regels voor de vloer van de auto doorgevoerd.

Wil je zelf de ervaring van het echte racen uitproberen, probeer dan de VERNIEUWDE formule 1 klassieker Formula D. Van 2 tot 10 spelers, echt racen tegen elkaar!


formule 1

Het formule 1 kampioenschap

Formule 1 is een sport waarin de kwaliteiten van de coureur samengaan met de kwaliteit van de auto. De beste combinatie van een goede coureur en een goede auto winnen uiteindelijk de meeste races, en daarmee het kampioensschap. Er is om die reden ook een coureurs kampioenschap en een constructeurs kampioenschap. De eerste is in de strijd op de baan natuurlijk het hoofddoel, maar voor autofabricanten en leveranciers van motoren is de tweede ook erg interessant.

De puntenverdeling in het kampioensschap is per race als volgt. De eerste 10 die over de finish komen krijgen in volgorde van 1 t/m 10 de volgende punten: 25, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2, 1.

Vanaf de de start van het seizoen 2019 is een nieuwe regel toegevoegd waarbij de persoon met de snelste ronde tijdens de race 1 extra punt krijgt. Voorwaarde is wel dat deze persoon in de top 10 van de race moet finishen.

Alle punten opgeteld aan het einde van het seizoen bepaald de eindrangschikking en daarmee de uiteindelijke fomrule 1 kampioen. In het kampioenschap wordt op bais van de punten per coureur de wereldkampioen bepaald.

De puntentelling van alle punten die voor het hele team zijn behaald, door de 2 coureurs (of eventuele invallers tijdens het seizoen) worden behaald tellen aan het einde van het seizoen op. Hiermee wordt zogenaamde constructeurs kampioenschap bepaald. Oftewel, welk team had het het beste voor elkaar. De auto, strategie, pit-stops, ontwikkeling van de auto, en coureurs van de twee auto's samen, als het ware.


Kwalificatie Formule 1

Een formule 1 grand prix (GP) wordt in een weekend gehouden. Er worden trainingen gehouden waarbij de afstelling van de auto kan worden getest en aangepast. Daarnaast wordt er een kwalificatie gereden om de startopstelling voor de race te bepalen, en tot slot natuurlijk de race zelf.

De kwalificatie in de formule 1 is bedoeld om de startopstelling te bepalen. Het doel is om een zo snel mogelijke rondetijd neer te zetten. De kwalificatie voor de race gaat als volgt in drie afvalrondes

Q1 - Alle wagens hebben 18 minuten de tijd om op de baan een snelle rondetijd neer te zetten. De 16 snelste rondetijden gaan door naar de volgende ronde. De laatste 6 vallen af en starten de race vanaf plek 17 t/m 22, op volgorde van de uitslag.

Q2 - De overgebleven 16 auto's hebben in tweede sessie 15 minuten om een snelle rondetijd neer te zetten. In deze sessie vallen er weer 6 rijders af, die daarmee de startplekken 11 t/m 16 vullen.

Q3 - De laatste 10 deelnemers strijden in de laatste kwalificatiesessie voor poleposition. De sessie duurt 12 minuten. De coureur met de snelste tijd in deze sessie zal de race vooraan, op pole position, beginnen. De overige deelnemers vullen de overige plekken 2 t/m 10 op basis van de onderlinge rondetijden.

Techniek, motoren en DRS

De techniek in de autosport en zeker in de formule 1 staat wel vaak aan de voorkant van veel ontwikkelingen die later in personenauto's worden doorgevoerd. Zo is bijvoorbeeld het ABS systeem een techniek die uit de autosport komt.

Er wordt tegenwoordig wel rekening gehouden met de kosten, en met beperken van technische zaken zoals actieve vering waardoor de concurentie voor teams met kleinere budgetten gewoon te groot wordt.

Er zijn een tweetal technische onderdelen die zijn ontwikkeld om het racen spannender te maken. Dit zijn het DRS en het ERS-systeem.

DRS staat voor 'Drag Reduction System'. Met dit systeem kan een coureur zijn achtervleugel platter leggen om tijdelijk minder weerstand (drag) te hebben. Hierdoor kan een hogere topsnelheid worden bereikt. Er zijn wel een aantal voorwaarden voor het gebruiken van DRS tijdens een race:

  • DRS mag pas gebruikt worden na de tweede ronde.
  • DRS mag alleen op sommige stukken van het circuit gebruikt worden.
  • DRS mag alleen gebruikt worden bij droog weer.
  • De afstand tot de voorligger moet minder dan 1 seconde zijn.

ERS staat voor 'Energy Recovery System'. Met dit systeem wordt energie opgeslagen die wordt gehaald uit de energie die vrijkomt bij het remmen. Deze energie is door een coureur in te zetten voor een korte extra pk boost van maximaal 6 tot 7 seconde totaal per ronde.


Formule 1 race

De race wordt over een vast aantal ronden per circuit gereden. Het uitgangspunt daarbij is dat de totale lengte van de race 305 km is. De laatste ronde daarin wordt tot aan de finisch afgemaakt. Een race duurt gemiddeld al snel rond de 60 ronden lang. Er is wel een limiet van maximaal 2 uur racetijd, in het geval van veel ongevallen, vertraging en bijvoorbeeld door extreem slecht weer. Een uitzondering op de raceafstand is het stratencircuit van Monaco. Hier is de totale raceafstand 260 km.

 

 

Voor de start van de race worden de rode startlichten 1 voor 1 aangezet. Op het moment dat alle lichten tegelijk uitgaan start de race!

Tijdens de race mogen coureurs pitstops maken, om banden te verwisselen. Het is zelfs zo dat het verplicht is om op twee verschillende sets banden te rijden in een race, dus 1 stop is verplicht. Verder zorgen de pitstops voor nieuwe, en daardoor snellere, banden. De tijd die hiermee weer wordt gewonnen is omvangrijker dan tijd die de vaak supersnelle pitstops duren tijdens de race. Vanaf 2010 wordt er niet meer getankt tijdens de pitstops.

Tijdens de race kunnen er tijdstraffen worden uitgedeeld, bijvoorbeeld bij onregelementaire inhaalacties. De straf kan leiden tot een zogenaamde 'drive through penalty' Dit houdt in dat een coureur de pits in moet, zonder banden te verwisselen.

formule 1 race

De belangrijkste vlaggen die tijdens een race gezwaaid kunnen worden zijn:

  • Rood = Wedstrijd wordt (tijdelijk) afgebroken
  • Geel = Gevaar, snelheid minderen en NIET inhalen
  • Groen = Gevaar is voorbij
  • Blauw = Aanwijzing om snellere deelnemer (met ronde voorsprong) voor te laten
  • Zwart/Wit geblokt = Finishvlag

De winnaar van de race is uiteraard degene die als eerste over de finish komt na alle ronden. De puntenverdeling is hierboven al aangegeven. Alle punten van elke race worden opgeteld voor het wereldkampioenschap, waarmee de wereldkampioen formule 1 jaarlijks wordt bepaald.

Na een race volgt er een huldiging op het podium (traditioneel met Champagne) hier ontvangen de nummers 1, 2 en 3 van de race een beker, en worden de prijzen voor de winnende constructeurs uitgedeeld.


Track limits f1

Met de track limits wordt de uiterste belijning om de racebaan bedoeld. Om een eerlijke race te hebben moet iedereen binnen deze lijnen alle snelle tijden proberen te rijden en elkaar in te halen. De track limits worden met een witte lijn aangegeven, waarbij de regel is dat je niet met 4 wielen over deze lijn mag komen. Echter het probleem met de track limits is vaak het handhaven van straffen hierop. Soms gaat iemand buiten de baan, maar heeft diegene geen echt voordeel van het gaan over de track limits. Maar soms heeft iemand duidelijk voordeel door bijvoorbeeld de baan af te snijden. Het overtreden van de track limits, het buiten de baan gaan, wordt in geval van voordeel door de racedirectie bestraft met een tijdpenalty die na de finsch wordt toegevoegd, bijvoorbeeld 5 of 10 seconden.

Omdat er best veel vragen zijn over de track limit regels en wanneer het overschreiden van track limits nu wel of niet een voordeel geeft, of wanneer het nodig was om een ongeluk te voorkomen, wordt er in de racerij nagedacht over een verbetering van dit systeem.

Formule 1 weetjes

Belangrijke teams die al jarenlang furore maken in de formule 1 zijn:

  • Ferrari (16 wereldtitels)
  • McLaren (9 wereldtitels)
  • Williams (8 wereldtitels)
  • Mercedes AMG (9 wereldtitels) - waarvan 7 in de moderne F1 tijd en twee uit 1954 en 1955).

Lewis Hamilton is de regerend kampioen uit 2020. Dit was zijn 7e wereldtitel na ook 2019, 2018, 2017, 2015, 2014 en 2008 te hebben gewonnen.

Andere ex-wereldkampioenen die wel nog meerijden (in 2020) zijn:

  • Sebatian Vettel (werd kampioen in Red Bull van 2010 t/m 2013, maar rijdt nu voor Ferrari)
  • Fernando alonso (kampioen in 2005 en 2006)
  • Kimi Raikonen (kampioen geweest in 2007)

Andere grootheden uit de wat moderne tijd van de formulie 1 zijn:

  • Ayrton Senna (wordt gezien als de allerbeste ooit, ondanks maar 3 wereldtitels) Hij overleed op het circuit van San Marino na een crash in 1994.
  • Alan Prost (won 4 keer het kampioensschap en had het vaak in de races aan de stok met Senna)
  • Michael Schumacher (won maar liefst 7 titels en staat bij velen qua talent minimaal zo hoog aangeschreven als Senna).
  • Uit de beginjaren van de formule 1 is Juan Manuel Fangio degene met de meeste titels (5 titels).

En we moeten natuurlijk onze eigen Max Verstappen niet vergeten die al indruk maakt vanaf de eerste dag dat hij in de formule 1 is gaan rijden.


Formule 1 kalender 2021

Hieonder het overzicht van alle formule 1 race data in 2021, met plaats en cicuit:

  • 28 mrt - F1 GP Bahrein - Sakhir
  • 18 apr - F1 GP Emilia-Romagna (Italie) - Imola
  • 2 mei - F1 GP Portugal - Portimao
  • 9 mei - F1 GP Spanje - Barcelona
  • 23 mei - F1 GP Monaco - Monte Carlo
  • 6 jun - F1 GP - Azerbeidzjan - Baku
  • 13 jun - F1 GP Canada - Montreal
  • 27 jun - F1 GP Frankrijk - La Castellet
  • 4 jul - F1 GP Oostenrijk - Spielberg
  • 18 jul - F1 GP Groot-Brittannië - Silverstone
  • 1 aug - F1 GP Hongarije - Boedapest
  • 29 aug - F1 GP België - Spa-Francorchamps
  • 5 sept - F1 GP Nederland - Zandvoort
  • 12 sept - F1 GP Italië - Monza
  • 26 sep - F1 GP Singapore - Marina Bay
  • 3 okt - F1 GP Rusland - Sochi
  • 10 okt - F1 GP Japan - Suzuka
  • 24 okt - F1 GP Verenigde Staten - Austin
  • 31 okt - F1 GP Mexico - Mexico Stad
  • 7 nov - F1 GP Brazilië - Interlagos
  • 21 nov - F1 GP Australië - Albert Park
  • 5 dec - F1 GP Saoedie-Arabie - Jeddah
  • 12 dec - F1 GP Abu Dhabi - Yas Marina

Banden formule 1

De banden die worden gebruikt worden geleverd door leverancier Pirelli. Hoe zachter de band, hoe sneller de auto is, maar deze zachte banden slijten ook (enorm) snel. Er wordt vaak strategisch met de banden omgegaan. Pirelli heeft de banden goede herkenbare gekleurde markeringen meeggegeven, zodat ook de kijkers goed kunnen volgen wat er voor bandenstrategie wordt gevolgd.

Er zijn verschillende type banden beschikbaar, maar om het goed volgbaar te houden voor de fans, wordt het gebruik van kleuren versimpelt. Er zijn 3 kleuren voor droog weer bandenmaar liefst zeven type banden voor droog weer, in volgorde van de snellere band en snelst slijtende band zijn dat:

  • Hard - Witte markering
  • Medium - Gele markering
  • Zacht - Rode markering

Bij natte weersomstandigheden wordt er met banden gereden met profiel. De keuzes daarin bestaan dan nog wel uit groene intermidiate banden en blauwe full wets, voor de meest natte omstandigehden.


Grandprix Zandvoort

Na 36 jaar afwezigheid op de formule 1 kalander is de grandprix van Nederland weer terug vanaf 2021. Het circuitpark Zandvoort is hiervoor geschkt gemaakt en de baan is op een aantal punten aangepast. Oorspronkelijk stond deze GP in 2020 al op de kalender, maar door corona is die toen niet doorgegaan.

Met name de laatste bocht voor het opkomen naar het rechte stuk heeft een belangrijke wijziiging gekregen doordat er een kombocht is gemaakt. Hierdoor is het mogelijk om met meer snelhied het rechte stuk op te komen.

De grandprix van Nederland op het circuit van Zandvoort staat gepalnd op 5 september 2021 en het zal ongetwijfeld een fantastisch spectakel worden.




ONZE THEMA'S

 

 


SPORT MENU

 

 

 


BLOG EN TWEETS

  • SPECIAAL uitgelicht

CONTACT

 

Sport en Spelen overzicht van belangrijke organisaties. Wilt u ook hier op de kaart komen te staan?

Neem contact op via het e-mail formulier voor meer informatie

Heeft u een concrete vraag of wenst u meer informatie over de formule 1 sport of heeft u een wens voor sponsoring of adverteren, neem dan gewoon direct vrijblijvend contact met ons op!

 

icon 3www.sport-en-spelen.nl

icon

If you have everything under control, you're not moving fast enough.

 


SPORT PARTNERS