Pesten kaartspel

Spelregels en pestkaarten bij het kaartspel Pesten.

Spelregels Pesten

Pesten is een relatief eenvoudig kaartspel maar wel met een paar leuke invalshoeken. Met de komst van speelkaarten rond het jaar 1370 zijn er verschillende kaartspellen ontwikkeld. Ook het spel Pesten is op verschillende manieren en in verschillende landen tot een algemeen toegankelijk en gangbaar kaartspel gekomen. Zeker als het gaat om kaarten met kinderen is pesten een leuke eerste spel om te oefenen. Maar Pesten is in alle leeftijden leuk om te doen.

Wij proberen zo kort mogelijk de basisregels van het Pesten weer te geven, zodat je die kan gebruiken als je het net even niet meer weet.


Kaartspel Pesten

De algemene regel is dat er 52 kaarten worden gebruikt, waarbij ook de jokers worden gebruikt. Het is mogelijk om meerdere kaartspellen tegelijk te gebruiken.

Vooraf krijgen alle spelers 7 kaarten of een ander nader overeengekomen aantal van meer of minder kaarten. De overige kaarten worden in het midden van de speeltafel gelegd, waarbij de bovenste kaart open naast deze stapel wordt gelegd. Deze open kaart vormt het begin van de zogenaamde aflegstapel.

De bedoeling van het spel is om al je kaarten weg te spelen. Dit doe je door om de beurt een kaart af te leggen op de aflegstapel. Dit afleggen mag echter alleen maar als je een kaart in handen hebt met dezelfde kleur (harten, schoppen, ruiten of klaver) of met hetzelfde getal of soort (bijvoorbeeld een heer).

Kun je geen kaart afleggen dan moet je een kaart trekken van de stapel. Als het spel dusdanig lang duurt dat de stapel leeg wordt, dan wordt de aflegstapel geschud en gesloten weer tot nieuwe stapel gevormd. De laatste aflegkaart blijft wel open liggen.


pesten jokerkaart

Bijna gewonnen

Als een speler nog maar één kaart over heeft dan is deze verplicht om te kloppen en/of 'laatste kaart!' te roepen. Op deze manier hebben de andere spelers nog de mogelijkheid om alles uit de kast te halen om de ander te dwarsbomen, bijvoorbeeld door het spelen van pestkaarten.

Als een speler vergeet om de laatste kaart te roepen of kloppen dan moet deze 2 strafkaarten pakken. Ook als iemand een 'valse' klop doet dan moet diegene strafkaarten trekken.

Als een speler al zijn kaarten opspeeld, spreek men van 'uit gaan'. Een speler kan alleen uit gaan door een normale kaart als laatste kaart te spelen. Uitgaan met een pestkaart mag niet.


Pestkaarten

De pestkaarten zijn de kaarten met een speciaal karakter om je tegenspelers dwars te zitten. In basis worden de 2, de 8, de boer en de joker als pestkaart gebruikt. De uitleg van deze bijzondere pestkaarten en hun krachten staan hieronder:

  • 2 - De volgende speler moet 2 kaarten pakken van de stapel.
  • 8 - De volgende speler moet een beurt overslaan.
  • boer - Als je deze kaart speelt mag je de kleur noemen waar de volgende kaart mee gespeeld moet worden.
  • joker - De vogende speler moet 5 kaarten van de stapel trekken (de joker kan door een speler op elke kaart worden gelegd).
  • Omdat er veel verschillende varianten zijn onstaan en verschillende huisregels zijn van het kaartspel pesten is het goed om vooraf even af te spreken wat de regels zijn. Een aantal varianten qua pestkaarten zijn bijvoorbeeld:

    • Aas (of soms de Heer) - wordt gebruikt om de spelvolgorde, oorspronkelijk met de klok mee, per direct om te draaien.
    • De boer op elke kaart - de boer mag op elke kaart gegooid worden en niet alleen op de eigen kleur.
    • 10 = kaarten zien - de speler die na je komt moet al zijn kaarten laten zien.
    • 7 = je mag nog een kaart van dezelfde kleur opgooien.

Alternatieve regels

Naast alternatieve regels voor de pestkaarten zijn er ook een aantal veelvoorkomende wijzigingen in de regels mogelijk:

  • Opgooien na pakken. Er is een variant waarin je bij het afnemen van de stapel alsnog de kaart mag afleggen als deze WEL van dezelfde kleur of hetzelfde getal blijkt te zijn.
  • Optellen van pestkaarten. Hierbij is de regel dat je op een pestkaart als een 2 of een joker ook weer een joker of 2 kan gooien zodat de straf doorwerkt naar de volgende speler. Het aantal pakkaarten loopt daarmee uiteraard op.
  • Kleur bepalen na een joker. Er zijn verschillende manieren om af te spreken wie de volgende kluer bepaald na een joker. Dit kan de oorspronkelijke jokerpseler zijn, of degene die de strafkaarten moet pakken, of de speler die strafkaarten heeft gepakt mag alsnog 1 kaart opgooien, of de speler die daar weer na komt mag gewoon vrij de kleur kiezen bij het verderspelen.
  • Ook hiervoor geldt weer dat je vooraf goed moet afspreken hoe de regels zijn. Of één iemand aanstellen die de regels in de gaten houdt en bij discussie hierover even op deze site kan kijken hoe het ook alweer zat...


Pesten en Uno

Pesten is een snel te leren en snel te spelen spel. Leuk en gezellig en iedereen kan gewoon makkelijk meedoen. Kaartspellen zijn natuurlijk fantastisch omdat er met een eenduidig kaartspel zoveel leuke spelletjes zijn te doen.

Op basis van het pesten zijn er wel kaartspellen in omloop zoal Uno, waarbij eigenlijk de belangrijkste eigenschappen van pesten, en verschillende pestkaarten een eigen herkenbare uitstraling hebben gekregen. Dit geeft eigenlijk daarmee het kaartspel pesten een nieuwe dimensie.




ONZE THEMA'S

 


SPORT OVERZICHT

 

 

 


BLOG EN TWEETS

  • sport nieuws

    TWEET over SPORT
    Posted by : Sport en spelen Hiernaast een verzameling van opvallende, interessante of nuttige berichten over sport, sportnieuws en evenementen.

  • SPECIAAL uitgelicht


NEEM CONTACT OP

 

Sport en Spelen overzicht van belangrijke organisaties. Wilt u ook hier op de kaart komen te staan?

Neem contact op via het e-mail formulier voor meer informatie

Heeft u een concrete vraag of wenst u meer informatie over sport en kaartspellen of heeft u een wens voor sponsoring of adverteren, neem dan gewoon direct vrijblijvend contact met ons op!

 

icon 3www.sport-en-spelen.nl

icon

Het grote kaartspel Leven Op Aarde telt beangstigend weinig harten.

 


SPORT PARTNERS